Teatrul pe Roţi se pune în mişcare, pentru al şaptelea an consecutiv, la Festivalul „Puppets Occupy Street”!
PUPPETS STORY
Doar câteva ore mai sunt şi roţile se vor pune din nou în mişcare, urnind artişti şi public, angrenând personaje, poveşti şi emotii, trecând peste dificultăţile şi îngrijorările pandemiei, dar respectând cu stricteţe condiţiile speciale impuse de aceasta. Cum care roţi? Ale Festivalului „Puppets Occupy Street” – Masquerade Edition! Şi, odată cu ele, ale Teatrului pe Roţi din Arad, căci cele două nume s-au însoţit inspirat încă din 2014, când în Craiova păpuşile „ocupau străzile” pentru prima dată.
Firi creative şi dinamice, Sorin (Soso) şi Lenuţa (Nuţi) Dorobanţu, cei doi protagonişti ai companiei arădene, aduc în festival, ca în fiecare an, premiera unui spectacol: de această dată, „Noi doi” – o călătorie în lumea poveştilor cu trenul fermecat, Mocăniţa viselor, alături de personaje fantastice. Tot pentru prima dată vin în faţa publicului cu trei happeninguri stradale cu o păpuşă mecanică gigant, de 3 metri: o clowniţă colorată, „pentru că ne-am dorit un personaj care să aducă veselie şi zâmbet pe feţele oamenilor în această perioadă destul de posomorâtă”, spune Sorin Dorobanţu.
Cei doi aşteaptă cu mari emoţii reîntâlnirea anuală cu publicul de-aici, căci, deşi au cutreierat lumea, de la prestigiosul Festival de Teatru de la Avignon până la importante evenimente dedicate artelor spectacolului de pe continentul sud-american, Craiova ocupă un loc special în inima lor: aici organizatorii „Puppets Occupy Street” le-au acordat încredere, au fost îndrăgiţi cât cuprinde de public şi binecuvântaţi cu „lumina noastră, sursa noastră de inspiraţie”, aşa cum o numesc pe Ana-Ileana, fetiţa lor acum în vârstă de 4 ani!
Nuţi şi Sorin Dorobanţu şi-au făcut numele demult cunoscute şi au adunat un imens capital de simpatie din partea publicului. Îi ştiu aproape toţi arădenii care au copii, iar prin ţară ori pe unde merg prin străinătate se bucură de toată aprecierea cu creativele personaje şi ineditele momente artistice pe care le prezintă. Ea, născută pe meleguri maramureşene, la Borşa; el, în comuna Roşcani – Iaşi. Ambii au absolvit cursurile Universităţii de Artă Teatrală din Târgu Mureş, urmate, tot aici, de un master în Arta Animaţiei (2012), şi sunt actori-mânuitori în trupa de marionete a Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din Arad – Nuţi Dorobanţu încă din anul 1994, iar Sorin Dorobanţu, din 2001.
Scena i-a adus alături nu numai profesional, ci şi în viaţa personală: el în rol de Făt Frumos, iar ea, bineînţeles, Ileana Cosânzeana în spectacolul „Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”, după basmul omonim al lui Petre Ispirescu, montat la Arad de regizorul Victor Ioan Frunză. „Până atunci am fost doar colegi... ne salutam şi atât. La repetiţiile pentru acest spectacol s-a aprins scânteia. Am lucrat, am avut premiera şi... s-a întâmplat!”, povesteşte Sorin Dorobanţu. Şi trăiesc fericiţi în continuare, coborând povestea de pe scenă în viaţa de zi cu zi, în care împart totul.
Împreună au cutreierat lumea, dăruind bucurii iubitorilor de teatru. Pentru vreo doi ani au ales, ca mulţi români, Italia, pentru a se „lupta cu zmei, balauri şi căpcăuni”, cum se amuză, rememorând, Sorin Dorobanţu. Au revenit ca angajaţi la teatrul arădean, însă experienţele din străinătate i-au făcut să îşi dorească să realizeze mai mult, să iasă din spaţiul scenic şi să meargă în mijlocul copiilor. Aşa a apărut, prin 2008-2009, compania „Soso & Nuţi”. Au început să creeze ei înşişi personaje şi să spună propriile poveşti imaginate. «De la o păpuşă şi un costum am ajuns, încet-încet, la mai multe personaje, la mai multe spectacole. Mai mici, apoi mai mari, precum „Cabaret”. De la marionete de 50 de centimetri am ajuns la unele gigant de 3 metri!», povesteşte actorul. S-au pus în mişcare, pe traseul profesional apărând în curând numeroase festivaluri de profil din ţară şi din străinătate.
Marcantă a fost, în 2008, colaborarea cu Compania „Les Trois Cles” din Paris, pentru spectacolul „La Gigantea, care le-a deschis drumul internaţional. Au fost purtaţi, astfel, la Festivalul de Teatru de la Avignon (2008, 2009, 2011 2012, 2014) – unul dintre cele mai importante evenimente din întreaga lume dedicate artelor spectacolului, înfiinţat în 1947 şi devenit un adevărat fenomen cultural. Între 2008 şi 2015 au mai ajuns, tot în Franţa, la Aubervillier, Lion, Grenoble, Marsilia ş.a., la Festivalul Echinox din Noumea – Noua Caledonie, ca şi în Spania – la Barcelona ori Brazilia – la Rio de Janeiro, Brasilia, Bello Horizonte, Londrina. Colaborarea cu Theatre della Mezzaninne, din Lieusaint-Moisy, Paris (2012-2015), s-a fructificat în două spectacole – „Eden Palace” şi „Don Qiuchotte”, ambele prezentate inclusiv la Festivalul Mondial al Marionetelor de la Charleville-Mezieres.
Atâta... mişcare pe necuprinsele teritorii ale poveştilor a inspirat şi numele asociaţiei culturale pe care Sorin şi Nuţi Dorobanţu au înfiinţat-o în urmă cu câţiva ani. „Teatrul pe Roţi a luat naștere atât din dorința de a duce teatrul pentru copii și tineret cu păpuși și marionete în faţa unui public cât mai numeros, în special în locuri în care copiii nu au acces facil la evenimente culturale, cât și din nevoia de a experimenta, explora și cerceta noi tehnici și mijloace de manifestare scenică și de manipulare a păpușilor și marionetelor de diferite forme și dimensiuni” (www.teatrulperoti.ro).
În ţară, Sorin şi Nuţi Dorobanţu au fost nelipsiţi, în ultimii ani, de la festivaluri, cu spectacole creaţii proprii, păpuşi gigant sau workshop-uri de mânuire păpuşi şi marionete. Festivalul International de Teatru „Povesti” din Alba Iulia, Festivalul „Amifran” de la Arad, „WonderPuck” din Cluj-Napoca, Festivalul International de Animație „Gulliver” de la Galaţi, Festivalul de Teatru pentru Copii Arcadia din Oradea şi „Sub bagheta lui Merlin”, la Timișoara, sunt câteva dintre ele.
Pe lista întâlnirilor anuale cu publicul din ţară au adăugat, în 2014, „Puppets Occupy Street” – primul festival din România care se desfășura exclusiv în spații neconvenționale și care promova artiștii independenți și companiile private de teatru, aşa cum o face şi astăzi. Era pentru întâia oară când păpușile părăseau confortul sălii de teatru și își spuneau poveștile pe stradă, în parcuri, în cartiere, în centrul oraşului. Un eveniment creat în anul în care Craiova intra în cursa pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. Copleşitor de frumos pentru oamenii de toate vârstele ai urbei, care au avut de ales între 85 de evenimente, din care două parade cu păpuşi-gigant, devenite apoi tradiţionale. Ediția-pilot anunța şi temele următoarelor ediții – Apă, Foc, Aer, Pământ –, la ultima dintre acestea, din 2019, ajungându-se la nu mai puţin de 400 de evenimente!
„Pentru mine a fost vis! Nu-mi venea să cred că suntem acolo, în stradă, în mijlocul atâtor oameni! Fusesem câţiva ani inclusiv la Avignon, iar a veni la Craiova a fost şi un sentiment de mândrie, că şi noi putem face lucruri frumoase şi grandioase. Iar festivalul a crescut apoi ca Făt-Frumos, după părerea mea, şi creşte în continuare. Îl simt ca pe o entitate”, spune Sorin Dorobanţu, amintindu-şi prima participare la „Puppets Occupy Street”.
Pe atunci încă „Soso & Nuţi”, cei doi actori arădeni prezentau „Înaripaţii” – un spectacol nonverbal cu dans, lupte stradale pe picioroange şi înfruntări între diavoli şi îngeri. În anul următor aduceau în festival premiera îndrăgitului (şi astăzi!) spectacol „Cabaret” – o reprezentaţie cu păpuşi de talie umană, dar şi marionete cu fire, cu band de muzică şi voci live, ce spune povestea unui artist de cabaret cu bune şi rele, cu iubire şi moarte, cu pace şi război, cu vise spulberate şi speranţe. În 2016 au deschis aici „Cufărul magic” şi tot astfel au continuat întâlnirile de poveste cu publicul craiovean. „În primul rând ne-am legat de oameni. De Adriana Teodorescu (n.r. – managerul Teatrului pentru Copii şi Tineret „Colibri”, instituţie organizatoare a evenimentului), care ne-a dat frâu liber la ceea ce vrem să facem. E bine să întâlneşti oameni care îţi acordă încredere. Te determină să munceşti mai mult, să creezi”, apreciază Sorin Dorobanţu.
De-atunci, din 2014, „Puppets Occupy Street” are un loc special în inima celor doi actori. Nu numai pentru că aici organizatorii le-au acordat încredere şi sunt îndrăgiţi cât cuprinde de public, ci şi pentru că la Craiova au fost binecuvântaţi în scurt timp cu fetiţa lor, Ana-Ileana, acum în vârstă de 4 ani! „E lumina noastră, e sursa noastră de inspiraţie. Peste tot o luăm! La şase luni a fost cu noi în Franţa, la Theatre della Mezzaninne. Ţin minte că avea bonă o negresă. Repetam pe scenă şi nu mă puteam concetra, eram cu gândul doar la ea. Bine, trebuia să mă obişnuiesc cu ideea că sunt tată... Acum ştie deja poveştile clasice, dar şi toate personajele şi spectacolele noastre. Dragonul e prietenul ei!”, povesteşte actorul.
Şi pentru Masquerade Edition 2020, Teatrul pe Roţi a făcut pregătiri speciale, începute cu mult timp în urmă. A obişnuit publicul ca aici să-şi prezinte premierele, apoi să ducă reprezentaţiile pe alte scene, în alte festivaluri. Noul spectacol se numeşte „Noi doi” – adică tu (public) și eu (actor) – şi propune o călătorie prin lumea poveștilor cu trenul fermecat, Mocănița viselor, însoţiţi de personaje fantastice: Făt-Frumos, Ileana Cosânzeana și nelipsitul Zmeul-balaurul. Pare-se că nu se dă dus nici din poveşti, nici din realitate şi aprigă e lupta cu el! „Balaurii sunt fiinţe mitice, nu ştiu dacă au existat sau nu, dar, dacă raportăm la timpul nostru ei, sunt problemele şi grijile pe care le avem cu toţii şi pe care trebuie să le învingem obligatoriu”, explică actorii.
Tot pentru festivalul de la Craiova au creat o păpuşă mecanică gigant, de aproximativ 3 metri – o clowniţă colorată, cu care vor face trei happeninguri stradale. Spun că şi-au dorit un personaj care să aducă veselie şi zâmbet pe feţele oamenilor în această „perioadă destul de posomorâtă”. De asemenea, în fiecare zi de festival vor coordona atelierul „Momente nonverbale cu păpuşi şi obiecte”, unde, împreună cu copiii, vor face animație cu păpuși și obiecte, transformându-le în personaje și povești.
Ca pe toţi artiştii, pandemia i-a lăsat o vreme în culise pe Sorin şi Nuţi Dorobanţu, privându-i de întâlnirile magice, faţă în faţă, cu publicul, din a cărui bucurie se hrănesc la fiecare spectacol. Însă poveștile nu mor niciodată, nu-i aşa? Adaptându-se noii realităţi... online, cei doi şi-au „redecorat” garajul şi le-au dat viaţă sub genericul „Povestea de seară cu Soso și Nuți”. Astfel, patru seri pe săptămână le-au dăruit celor mici câte o poveste, transmisă pe pagina de facebook a Trupei Marionete Arad.
„Perioada de vreo două luni de stat în casă a fost, pentru artişti, un timp bun pentru a crea, a compune. Dar a fost pentru prima dată în viaţa mea când m-am simţit inutil cu meseria pe care o fac. Asta deşi noi locuim la casă, avem grădină, nu am stat închişi într-un apartament. Simţeam însă că nu mai sunt folositor, că am fost pus deoparte. Aşa a apărut ideea spectacolelor online şi a poveştilor de seară, la care multă lume se uita”, povesteşte Sorin Dorobanţu. Nu le consideră însă o alternativă viabilă, „pentru că teatrul este viaţă, nu e film”. «Nici noi nu am făcut spectacol de teatru, ci o „emisiune” cu „Povestea de seară”. Bine, într-o situaţie de criză, cum a fost aceasta, a fost cumva necesar, dar pentru viitor nu cred că e o alternativă. Vom vedea totuşi în ce direcţie se îndreaptă lumea, iar noi va trebui să ne adaptăm şi să menţinem arta vie», adaugă acesta.
Când întâlnirile cu publicul s-au reluat în aer liber, din convingerea că „teatrul poate să educe caractere şi să vindece suflete”, împreună cu trupa de marionete de la Arad au creat un spectacol în care au îmbrăcat pandemia într-o poveste, astfel încât să o facă mai uşor de înţeles şi de acceptat pentru copii, cu tot ce înseamnă condiţiile speciale pe care le impune.
Una dintre ele – distanţarea fizică – le cam dă emoţii şi celor doi actori, după cum mărturisesc, când se gândesc la reîntâlnirea cu publicul craiovean de zilele acestea. Poate nu va fi aceeaşi conexiune, poate „nu o să se creeze acele fire invizibile între noi, actorii, şi public”... „Puppets Occupy Street” este primul eveniment de amploare al anului la care participă şi nu au decât cuvinte de laudă la adresa organizatorilor, care şi-au asumat continuarea lui chiar şi în aceste condiţii, cu o ediţie atipică. Însă oriunde merge, Teatrul pe Roţi aduce mereu voie bună, muzică, culoare, magie şi spectaculos, aşa că revenirea în mijlocul spectatorilor craioveni nu poate fi decât plină de căldură. Pentru ei, ca şi pentru publicul de pretutindeni, iubitor al spectacolelor cu păpuşi şi marionete, dar nu numai, Sorin şi Nuţi Dorobanţu au un mesaj de suflet: reîncepeţi să mergeţi la teatru!
Când şi unde vă întâlniţi cu Teatrul pe Roţi:
Spectacolul „Noi doi”:
• 25 august, ora 21:00 – Piața „William Shakespeare”
• 26 august, ora 19:00 – Teatrul de vară, Parcul „Nicolae Romanescu”
• 28 august, ora 18:00 – Piața „Mihai Viteazu”
• 29 august, ora 18:00 – Piața „William Shakespeare”
• 31 august, ora 18:00 – Teatrul „Colibri”, esplanadă
Atelierul „Momente nonverbale cu păpuşi şi obiecte”:
• 25 august – 1 septembrie, orele 11:00-13:00 – Parcul „Nicolae Romanescu”
Happening stradal cu păpușa mecanică:
• 27 august, ora 18:00 – Parcul „Nicolae Romanescu”
• 30 august, ora 19:00 – Piața „William Shakespeare”
• 1 septembrie, ora 19:00 – Piața „Mihai Viteazu”
0 comentarii