Schiţe de poveste. By Radu Corneliu Făgărăşan

PUPPETS STORY

 A făcut un hobby din artele vizuale – realizează schiţe de modă, decoruri, costume şi machiaj pentru producţii scenice şi, de curând, şi-a pus semnătura pe un album de fashion design, intitulat „VISION by F.R.”. Iar în domeniul muzical a făcut carieră: este asistent universitar doctor la Universitatea „Ovidius” din Constanţa – Facultatea de Arte, catedra de canto clasic, este interpret – bas-bariton şi solist pianist, este autor şi co-autor de volume de specialitate. Radu Corneliu Făgărăşan spune însă că îl ajută să îmbine cele două mari pasiuni, „pentru că domeniul în care eu activez, opera, reprezintă un spectacol sincretic, în care se întâlnesc toate artele”.

Craiovenii i-au putut admira peste 100 de creaţii în cadrul a două expoziţii personale prezentate cu prilejul „Puppets Occupy Street” – Masquerade Edition 2020: una cuprinzând schițe ce se regăsesc în albumul „VISION by F.R.”, cealaltă – schițe de costume și decoruri din proiectul viitorului spectacol „Don Quijote”. „Ştiam că există acest festival, unde atmosfera este plăcută şi unde se întâmplă lucruri deosebite, dar nu am participat la el. Acum, că am ajuns, pot spune că este inedit, într-adevăr!”, afirmă Radu Corneliu Făgărăşan.

Studiile temeinice, începute încă din copilărie, l-au determinat, mai târziu, să aleagă muzica şi nu artele plastice. „Am studiat pianul de mic, iar apoi am optat pentru Liceul de Artă, profil Muzică. Însă am continuat în paralel să mă duc la orele colegilor mei de la Arte Plastice, atras fiind de partea aceasta a artelor vizuale. M-a ajutat foarte mult, pentru că domeniul în care eu activez reprezintă un spectacol sincretic, în care se întâlnesc toate artele – a machiajului, costumului, cântului. Toate sunt incluse în operă”, spune Radu Corneliu Făgărăşan.

Este licențiat al Facultății de Muzică din Brașov şi doctor în Muzică la Universitatea Națională de Muzică din București. În 1998, pe când era în anul al III-lea de facultate, a fost colaborator al Teatrului Liric din Braşov, ocupându-se de machiajul corector de scenă al artiştilor interpreţi. Un an mai târziu primea propunerea de a crea machiaje de compoziție la spectacolul pentru copii „Fata Moșului cea Cuminte” de Florin Comișel, care face parte şi azi din repertoriul teatrului. 

Nu i-a fost prea greu, aşadar, să facă pasul spre lumea teatrului de animaţie şi să accepte propunerea regizorului Cristian Mitescu de a lucra împreună şi de a realiza conceptul scenografic la spectacolul „Don Quijote”. «Mi-a plăcut proiectul şi am făcut schiţele de costume şi decoruri. Trebuia să se concretizeze la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Căluţul de Mare” din Constanţa, dar nu s-a mai putut, din motive financiare. Aşa că, deocamdată, nu ştim unde va fi realizat», spune Radu Corneliu Făgărăşan. Aproximativ 30 de schiţe pentru acest proiect au fost reunite în expoziţia de la Craiova. „N-am putut să le aduc chiar pe toate, nu era spaţiu! În plus, sunt anumite detalii de costume pe care le fac pe parcurs, pentru că sunt complicate, presupun suprapuneri de mai multe materiale”, a precizat autorul.

Albumul „VISION by F.R.” are ca punct de plecare tot o pasiune: schiţa de modă. A fost publicat în decembrie 2019, la Editura Muzicală din Bucureşti, sub motto-ul „What is life? It’s just an illusion”, şi cuprinde desene realizate începând cu anul 1994 până în 2016. Lucrările sunt prezentate pe colecţii distincte, în ordine cronologică, iar 73 dintre ele au fost alese pentru expoziţia de la Craiova. În calitate de autor de carte, Radu Corneliu Făgărăşan a mai venit în faţa publicului: în noiembrie 2016 lansa la Constanţa volumul „Cântăreţii castraţi”, iar în februarie 2018 prezenta partea a doua a acestui proiect editorial inedit.  

«Orice mă inspiră, dar acelui „orice” întotdeauna îi găsesc o expresie artistică originală, care să-i surprindă de fiecare dată pe cei care intră în contact cu arta mea. Pot spune că mă inspiră tot ceea ce nu-i lumesc și este dincolo de iluzie...», declara de curând Radu Corneliu Făgărăşan pentru un site constănţean. Cât de mult l-a inspirat „Puppets Occupy Street” rămâne de văzut... poate chiar într-o viitoare expoziţie!



 

 

0 comentarii